yksilöintiin liittyvät henkilötiedot, kuten nimi ja henkilötunnus
yhteystiedot, kuten osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero
tarjoamiimme palveluihin ja tuotteisiin liittyvät tiedot, kuten vakuutusturvan sisältö ja terveysselvitys
asiakassuhteeseen ja sen hoitamiseen liittyvät tiedot, kuten äidinkieli ja yhteydenotot
asiakkaan tekemiä valintoja koskevat tiedot, kuten suoramarkkinointia koskevat kiellot
asiakasviestinnän tiedot, kuten puhelutallenteet, verkkotapaamisten äänitallenteet, chat-keskustelut ja verkkoviestit
lainsäädännön edellyttämät tiedot, kuten rahapesulain mukaiset asiakkaan tunnistamisen tiedot
ammattiliittotieto, jos asiakas on antanut luvan tiedon käsittelemiseen
asiakaspalvelu ja -viestintä sekä asiakassuhteen hoitaminen, kuten yhteydenottoihin vastaaminen ja tuotteisiin liittyvien tiedotteiden lähettäminen
palveluidemme ja tuotteidemme tuottaminen ja kehittäminen, kuten vakuutussopimusten täytäntöönpano ja vakuutussopimukseen perustuva korvauskäsittely
palveluidemme ja tuotteidemme markkinointi, markkinoinnin kohdentaminen ja suoramarkkinointi, kuten kohdennettu verkkomarkkinointi ja suoramarkkinointiviestien lähettäminen
mielipide- ja markkinatutkimukset, kuten asiakaspalvelua koskevien palautekyselyiden lähettäminen
kampanjoiden, arvontojen ja kilpailuiden toteuttaminen ja niihin osallistumisen mahdollistaminen
palveluidemme ja tuotteidemme käytön seuranta, analysointi ja tilastointi, kuten verkkosivuillamme vierailtujen sivujen seuraaminen ja analysointi
palveluidemme turvallisuuden varmistaminen ja riskienhallinta
väärinkäytösten havainnointi ja selvittäminen, kuten vakuutusyhtiöihin kohdistuvien petosten torjuminen
lakiin perustuvien sekä viranomaisten määräysten ja ohjeiden mukaisten velvoitteiden hoitaminen, kuten asiakkaan tunnistamistietojen kerääminen ja pakotelistojen seuranta
Henkilötietojen käsittely voi perustua myös rekisteröidyn suostumukseen tai rekisterinpitäjän, eli Turvan lakisääteisiin velvoitteisiin tai oikeutettuihin etuihin. Voimme luovuttaa palveluntarjoajana toimivalle kumppanillemme tietoja suostumukseen perustuen, kun taas rahanpesulaki velvoittaa meidät keräämään ja säilyttämään tietyt asiakkaan tunnistamisen tiedot. Oikeutettu etu on käsittelyperusteena esimerkiksi silloin, kun käsittelemme henkilötietoja markkinointitarkoituksiin, kuten mainonnan kohdistamisen, kohdennetun verkkomarkkinoinnin tai suoramarkkinoinnin tarkoituksiin, väärinkäytösten ja petosten torjumiseksi tai korvauksen maksamiseksi asiakassuhteen ulkopuoliselle vahingonkärsijälle.
Keräämme tietojasi lisäksi kolmansilta osapuolilta, esimerkiksi valtuuttamiltasi tahoilta, viranomaisten ylläpitämistä rekistereistä, luottotietorekisteristä, vakuutusyhtiöiden yhteisistä rekistereistä, hoitolaitoksilta ja toisilta vakuutusyhtiöiltä. Päivitämme osoitteita Postin osoitteenpäivityspalvelun avulla ja käytämme väestötietojärjestelmää tietojen oikeellisuuden ja ajantasaisuuden varmistamiseen.
Käytämme palveluidemme tuottamisessa ja tarjoamisessa kumppaneita, joille siirrämme henkilötietoja käsiteltäväksi. Tällaiset kumppanit toimivat meidän henkilötietojen käsittelijöinä ja käsittelevät henkilötietoja antamiemme ohjeiden mukaisesti. Edellytämme henkilötietojen käsittelijöiltämme henkilötietojen asianmukaista suojaamista, ja tarkastamme sekä auditoimme niiden toimintaa.
Lue lisää mainonnan kohdentamisesta ja kohdennetusta verkkomarkkinoinnista sivun alalaidasta Muuta -osiosta: "
Henkilötietojen luovuttamisella tarkoitetaan tilanteita, joissa henkilötietoja annetaan toiselle rekisterinpitäjälle sen omaan käyttöön. Siirrämme henkilötietoja myös käsiteltäväksi kumppaneillemme, jotka käsittelevät henkilötietoja meidän lukuumme ja toimivat siten meidän henkilötietojen käsittelijöinä.
Säilytämme asiakkuuden kannalta tarpeellisia tietoja vähintään asiakassuhteen keston ajan. Yleensä tietoja on tarpeen säilyttää yhä asiakassuhteen päättymisen jälkeenkin.
Henkilötietojesi säilytysaika vaihtelee sen mukaan, minkälaista asiointia sinulla on tai on ollut. Esimerkiksi:
Lakisääteisissä liikenne- ja tapaturmavakuutuksissa vakuutus- ja vahinkotietojen säilytysaika on pääsääntöisesti 100 vuotta vakuutuksen päättymisestä tai vahingon viimeisestä käsittelypäivästä ja vapaaehtoisissa vakuutuslajeissa vähintään 10 vuotta.
Vahinkovakuutustarjousten tietoja säilytetään vähintään 18 kk tarjouksentekopäivästä.
Henkivakuutus- ja vahinkotietoja säilytetään vähintään 10 vuotta vakuutuksen päättymisestä.
Henkivakuutustarjousten tietoja säilytetään vähintään 3 vuotta tarjouksentekopäivästä.
Automaattisen päätöksenteon perustana ovat sinun meille antamat tiedot ja järjestelmissämme jo olevat tiedot. Voimme käyttää myös ulkoisista lähteistä, esimerkiksi luottotietorekisteristä, hankkimiamme tietoja, vakuutusehtoja ja sisäisiä ohjeitamme.
Ilmoitamme automaattisesta päätöksenteosta erikseen kunkin sitä hyödyntävän palvelun yhteydessä ja pyydämme tarvittaessa suostumuksen sen hyödyntämiseen.
Saatuasi päätöksen, sinulla on oikeus hakea siihen muutosta ja vaatia, että asian käsittelee uudelleen toimihenkilö.
Vakuutusten osto
Voimme käyttää automaattista päätöksentekoa vakuuttamispäätöksen tekemiseen. Automaattisen päätöksenteon seurauksena vakuutus voidaan myöntää tai vakuutusasia ohjata manuaaliseen jatkokäsittelyyn. Automaattisesti tehdyn päätöksen perustana ovat sinun meille antamat tiedot, järjestelmissämme valmiiksi olevat tiedot, ulkoisista lähteistä, esimerkiksi luottotietorekisteristä, hankkimamme tiedot ja sisäiset ohjeemme.
Vahinkojen käsittely
Voimme käyttää automaattista päätöksentekoa korvauspäätöksen tekemiseen ja osana muuta vahinkoasian käsittelyä. Automaattisen päätöksenteon seurauksena vahingosta voidaan maksaa korvaus tai vahinkoasia ohjata manuaaliseen jatkokäsittelyyn. Automaattisesti tehdyn päätöksen perustana ovat sinun meille antamat tiedot, järjestelmissämme valmiiksi olevat tiedot, ulkoisista lähteistä, esimerkiksi vahinkorekisteristä, hankkimamme tiedot ja vakuutusehdot.
Käytämme profilointia esimerkiksi:
Vakuutuskäsittelyssä, kun hinnoittelemme vakuutusta vahinkoriskin perusteella. Vahinkoriski lasketaan asiakkaan ja vakuutetun kohteen tietojen perusteella.
Vahinkokäsittelyssä, kun teemme vahingolle riskiarviota, jolla pyrimme tunnistamaan petosriskiä. Riskiarvio perustuu asiakkaan ja vahingon tietoihin.
Markkinoinnin kohdentamisessa.
Jotkut ulkoiset palveluntarjoajat tai muut henkilötietojen vastaanottajat voivat sijaita tai käsitellä henkilötietoja EU:n tai ETA:n ulkopuolella. Varmistamme tarvittavien, lainsäädännön sallimien siirtomekanismien ja täydentävien suojatoimien avulla, että henkilötietojen suojan taso ei vaarannu tilanteissa, joissa niitä siirretään EU:n tai ETA:n ulkopuolelle. Tällaisia siirtomekanismeja ovat esimerkiksi Euroopan komission vastaavuuspäätökset ja vakiolausekkeiden solmiminen EU:n tai ETA:n ulkopuolella sijaitsevan tietojen vastaanottajan kanssa.
Käyttämämme vakiolausekkeet ovat saatavilla EU:n lainsäädäntö- ja oikeussivustolla:
Varmistamme henkilötietojen suojauksen muun muassa palomuureilla, ympäristöjen eriyttämisillä ja erilaisilla salaus- sekä suojaustekniikoilla. Monitoroimme tietoturvaamme jatkuvasti. Pidämme huolen siitä, että laitetilamme ovat turvallisia ja kulunvalvonta asianmukaista.
Henkilötietoihin pääsy on rajattu asianmukaisin käyttöoikeusrajauksin ja käytössämme on käyttöoikeuksien hallintaprosessit. Käyttöoikeudet perustuvat aina työtehtäviin. Henkilötietoihin pääsevät käsiksi vain ne toimihenkilöt, joilla on työtehtäviensä puolesta siihen tarve. Käyttöoikeuksien ajantasaisuutta seurataan ja vanhentuneet käyttöoikeudet poistetaan.
Keräämme henkilötietojen käsittelystä lokitietoja. Ne kertovat esimerkiksi, mitä, miksi ja milloin jotakin tapahtui. Niiden avulla valvomme henkilötietojen käsittelyä, varmistamme, että virheitä ei ole syntynyt ja selvitämme mahdollisia virhetilanteita.
Koulutamme ja ohjeistamme henkilötietojen käsittelyyn osallistuvaa henkilöstöä säännöllisesti.
Edellytämme myös henkilötietojen käsittelijöiltämme tietojen asianmukaista suojaamista, ja tarkastamme sekä auditoimme niiden toimintaa.
Voit käyttää oikeuksiasi käyttäen tietosuojavastaavamme yhteystietoja tai muuta tähän tarkoitukseen ilmoittamaamme tapaa. Tietosuojavastaavamme yhteystiedot löydät tämän sivun alareunasta yhteystiedot –osiosta. Kerromme alla kunkin oikeuden kohdalla tarkemmin, miten juuri sitä oikeutta voi käyttää.
Huomioithan, että meidän täytyy pystyä yksilöimään sinut, jotta voimme ottaa oikeuttasi koskevan pyynnön käsittelyyn, joten oikeuksiesi käyttöä koskevassa yhteydenotossasi täytyy olla riittävät tunnistamistiedot, kuten nimi, henkilötunnus, postiosoite ja puhelinnumero.
Oikeuksien käyttäminen on sinulle lähtökohtaisesti maksutonta. Ilmeisen perusteettomien tai kohtuuttomien pyyntöjen kohdalla voimme kuitenkin periä kohtuullisen maksun tai kieltäytyä pyynnön toteuttamisesta.
Kerromme suostumuksen pyytämisen yhteydessä, miten suostumuksen voi peruuttaa. Voit olla suostumuksen perumiseen liittyvissä asioissa yhteydessä meihin myös tietosuojavastaamme yhteystietoja käyttäen.
Keskeisimmät asiakastietosi on koottu verkkopalveluumme, josta voit käydä tarkastelemassa niitä. Jos haluat tarkastaa omat tietosi tätä laajemmin, voit tehdä erillisen henkilötietojen tarkastuspyynnön. Tarkastuspyynnön pääset tekemään
Voit lähettää lomakkeen tai tietojesi käsittelyyn liittyvät kysymyksesi meille tietosuojavastaamme yhteystietoja käyttäen.
Jos tarkastuspyyntösi koskee yksittäistä vahinkoasiaa, saat hoidettua asian helpoimmin ja nopeimmin olemalla suoraan yhteydessä korvauspäätökseen antaneeseen tahoon.
Tietosuojavastaavan yhteystiedot:
Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva
Lakiasiat ja compliance / tietosuojavastaava
PL 117
33101 Tampere
Keskeisimmät asiakastietosi on koottu verkkopalveluumme, josta pääset hallinnoimaan niitä. Voit päivittää asiakastietojasi myös olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme tai käymällä toimipisteessämme. Katso yhteystietomme. Voit tehdä lisäksi erillisen oikaisupyynnön lähettämällä sen meille tietosuojavastaamme yhteystietoja käyttäen.
Rekisteröidyllä on oikeus pyytää henkilötietojensa poistamista.
Sinulla on tietyissä tilanteissa oikeus vaatia tietojesi poistamista. Henkilötiedot voidaan poistaa pyynnöstäsi, jos niiden säilytysaika on tullut täyteen, tai tiedot todetaan muuten tarpeettomiksi tai perusteettomiksi. Emme voi poistaa tietoja, jos niitä on säilytettävä lain velvoitteen tai muun perustellun tarpeen vuoksi.
Pääset tekemään poistopyynnön
Pääset hallinnoimaan suoramarkkinointilupia verkkopalvelussamme. Voit tehdä kieltää suoramarkkinoinnin ja siihen liittyvän markkinoinnin myös olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme tai käymällä toimipisteessämme.
Sinulla on tietyissä tilanteissa oikeus pyytää tietojesi käsittelyn rajoittamista tai muuten vastustaa tietojesi käsittelyä. Lisäksi voit pyytää itse toimittamiesi tietojen siirtoa koneluettavassa muodossa, jos se on teknisesti toteutettavissa.
Voit käyttää näitä oikeuksia olemalla meihin yhteydessä tietosuojavastaavamme yhteystietoja käyttäen.
Saatuasi automaattisesti tehdyn päätöksen, sinulla on oikeus hakea siihen muutosta ja vaatia, että asian käsittelee uudelleen toimihenkilö.
Voit käyttää oikeuttasi olemalla yhteydessä päätöksen antaneeseen tahoon.
Voit tutustua Turvan yhteiseen asiakasrekisterin tietosuojaselosteeseen ja muiden keskeisten rekistereiden tietosuojaselosteisiin alla olevista linkeistä.
Pidätämme oikeuden muuttaa ja päivittää tietosuojaselosteita tarvittaessa.
Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva
Lakiasiat ja compliance / tietosuojavastaava
PL 117
33101 Tampere
Postiosoite: PL 800, 00531 Helsinki
Puhelinnumero:
Käsittelemme rekisteröidyn henkilötietoja oikeutettuun etuumme perustuen. Seurantapikseleiden osalta käsittely perustuu rekisteröidyn antamaan suostumukseen. Käytämme tietoja yhteisösivujen ylläpitämiseksi, Turvan palveluiden, tuotteiden ja tarjousten markkinointiin, kilpailujen ja arvontojen toteuttamiseen, palautteen vastaanottamiseen, mainonnan ostamiseen sosiaalisen median kanavista, sivujen tai mainosten tavoitettavuuden mittaamiseen ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan asiakaspalveluun. Käsittelemme tietoja ainoastaan omiin tarkoituksiimme. Sosiaalisen median palveluntarjoajat käsittelevät tietoja omien tietosuojaperiaatteidensa mukaisesti ja ovat yleisellä tasolla vastuussa tietosuojalainsäädännön noudattamisesta sekä tietoturvallisuuden ja rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta. Pääset hallinnoimaan omia tietosuoja-asetuksia kyseisissä palveluissa.
Saamme tietoomme henkilön palvelussa julkiseksi ilmoittamat tiedot, kuten käyttäjänimen ja profiilikuvan. Lisäksi rekisteröity voi oma-aloitteisesti ilmoittaa muitakin tietoja kommenttien, julkaisujen tai viestipalveluiden välityksellä. Lisäksi saamme anonymisoitua tilastotietoa sivujen kävijätiedoista, eli yhteisösivustojemme vierailuista ja siitä, miten vierailijat käyttävät sivustojen sisältöä (Meta Page Insights, LinkedIn Page Analytics ja Twitter Analytics). Emme siirrä tietoja Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.
Määrittelemme henkilötietojen säilytysajat ottaen huomioon soveltuvan lainsäädännön vaatimukset sekä liiketoiminnan toimivuuden ja sujuvuuden. Säilytysaikojen tarkoituksena on turvata sekä rekisteröityjen että Turvan oikeudet. Käsittelemme yhteisösivujen kommentteja, julkaisuja ja viestejä niin pitkään, kunnes rekisteröity itse poistaa kommentin tai julkaisun. Voimme poistaa kommentin tai julkaisun myös aiemmin, jos katsomme sen tarpeelliseksi esimerkiksi kommenttien ja julkaisujen asiallisuuden varmistamiseksi. Rekisteröity voi pyytää poistamaan viestipalvelussa käydyn keskustelun lähettämällä tätä koskevan pyynnön yhteisösivun haltijalle viestipalvelussa. Voit myös itse rajoittaa henkilötietojesi käsittelyä poistumalla yhteisösivun tykkääjistä ja/tai seuraajista.
Facebookin kävijätietojen (Page Insights) osalta yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisten velvoitteiden noudattamista koskevat rekisterinpitäjien vastuut määritellään sivun kävijätietojen hallinnoija –lisäyksessä. Lisätietoja osoitteessa
Meta käsittelee henkilötietoja omien tietosuojaperiaatteidensa mukaisesti. Lisätietoa Metan henkilötietojen käsittelyn tarkoituksista, oikeusperusteista ja tietosuojakäytännöistä sekä yhteisrekisterinpitäjyyden ja tietosuoja-asetuksen 13(1)(a) ja (b) artiklan edellyttämät tiedot löytyvät Facebookin tietokäytännöstä osoitteesta
Olemme tehneet kävijätietojen osalta (Page Insights) yhteisrekisterinpitäjyyttä koskevan lisäsopimuksen, jolla määritetään kummankin rekisterinpitäjän vastuut EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisten velvollisuuksien noudattamisesta ja yhteisestä henkilötietojen käsittelystä. Lisätietoja osoitteessa:
Lisätietoa LinkedIn:n henkilötietojen käsittelyn tarkoituksista, oikeusperusteista ja tietosuojakäytännöistä sekä yhteisrekisterinpitäjyyden ja tietosuoja-asetuksen 13(1)(a) ja (b) artiklan edellyttämät tiedot löytyvät LinkedIn:n tietokäytännöstä osoitteesta
Lisätietoa Twitterin henkilötietojen käsittelyn tarkoituksista, oikeusperusteista ja tietosuojakäytännöistä sekä yhteisrekisterinpitäjyyden ja tietosuoja-asetuksen 13(1)(a) ja (b) artiklan edellyttämät tiedot löytyvät Twitterin tietokäytännöstä osoitteesta
Turva ostaa kohdennettua verkkomarkkinointia eri mainosalustojen palveluntarjoajilta. Toimimme soveltuvin osin henkilötietojen yhteisrekisterinpitäjinä kunkin mainosalustan palveluntarjoajan (Sanoma, Alma Media, Meta, Adform) kanssa, kun käsittelemme henkilötietoja yhteistyössä verkkomarkkinoinnin kohdentamiseksi kyseisen palveluntarjoajan mainosalustalla. Olemme tehneet kaikkien yhteisrekisterinpitäjinä toimivien toimijoiden kanssa kirjalliset sopimukset henkilötietojen käsittelystä.
Mainosalustojen palveluntarjoajat käsittelevät luovuttamiamme henkilötietoja vain mainontamme kohdentamiseen ja näyttämiseen määrittelemillemme kohderyhmille mainosalustoillaan. Palveluntarjoajat poistavat luovuttamamme henkilötiedot verkkomarkkinoinnin suorittamisen jälkeen, kuitenkin viimeistään 6 kuukauden kuluttua suorittamisen jälkeen. Tämän lisäksi Meta voi käyttöehtojensa mukaisesti säilyttää tapahtumatietoja (event data) enintään kaksi vuotta ja Adform voi säilyttää yhdistettyjä aggregoituja tietoja (ilman mahdollisuutta tunnistaa ohjelmalliseen mainontaan liittyviä ID-tietoja uudelleen) 13 kuukautta Turvan ohjelmallisen mainonnan raportointitarkoituksia varten.
Käsittelemme rekisteröidyn henkilötietoja oikeutettuun etuumme perustuen. Palvelinpohjaisessa online-käyttäytymiseen ja ohjelmalliseen mainontaan perustuvassa verkkomarkkinoinnissa käsittely perustuu osin myös rekisteröidyn antamaan evästesuostumukseen.
Mainosalustan palveluntarjoaja vertaa lataamaamme pseudonymisoitua kohderyhmää omiin asiakastietoihinsa löytääkseen tiedoista vastaavuuksia. Vastaavuusprosessin onnistuttua meidän ja mainosalustan palveluntarjoajan yhdistetyistä tiedoista syntyy mukautettuja kohderyhmälistoja, joille edelleen kohdennetaan meidän mainontaamme kyseisen palveluntarjoajan digitaalisella mainosalustalla (mediassa).
Kohderyhmälistaukseen perustuvassa mainonnan kohdentamisessa käytämme kolmen eri mainosalustan palveluntarjoajien tarjoamia ratkaisuja mainoskampanjastoistamme riippuen: Meta, Sanoma ja Alma Media.
Verkkovierailutiedot ja käyttäjän pseudonymisoidut henkilötiedot: hashattu puhelinnumero ja/tai hashattu sähköpostiosoite, mainonnan kohdennuksen maatieto (Suomi), ID-tieto luovutetaan käyttäjän selaimesta palvelinpohjaisesti mainosalustan palveluntarjoajalle. ID-tietoa ei yhdistetä asiakastietoihisi Turvassa. ID-tieto on uniikki numerosarja, jolla Turva voi pyytää mainontaa näytettäväksi käyttäjän selaimessa käyttämillämme mainosalustoilla, mikäli käyttäjä on evästesuostumuksensa Mainonta-evästeille antanut. Palvelinpohjaisessa online-käyttäytymiseen perustuvassa mainonnan kohdentamisessa käytämme Metaa.
Henkilötietoja kerätään mainoskampanjoiden analysointitarkoituksiin ja optimointiin sekä Adformin asiakkaiden, mukaan lukien Turva, ID-tunnusten yhdistämiseen.
Adform-eväste kerää seuraavat henkilötiedot tai mainosmateriaalit: Adform-evästeen ID-tunnus, laitteen tyyppi/ID, verkkosivuston tai mainosmateriaalin napsauttamisen (click) aika, verkkosivuston tai mainosmateriaalin URL-osoite, laitteesi automaattisesti lähettämät tiedot (mukaan lukien kieliasetus, IP-osoite, demografiset tiedot).
Seuraavat tiedot käsitellään yhdessä Turvan ID-tiedon kanssa: laitteen tyyppi/ID, verkkosivuston tai mainosmateriaalin napsauttamisen (click) aika, verkkosivuston tai mainosmateriaalin URL-osoite, laitteesi automaattisesti lähettämät tiedot (mukaan lukien kieliasetus, IP-osoite, demografiset tiedot).
Kun Adform käsittelee tietoja omiin tarkoituksiinsa, Adform on rekisterinpitäjä ja yksin vastuussa mainoskampanjoiden ja kohderyhmien optimoinnista. Adform analysoi evästeiden avulla kerättyjä tietoja voidakseen toimittaa kohdennettuja mainosostoksia Adformin asiakasohjelman (mukaan lukien Turva) puolesta Adformin tietosuojakäytännön mukaisesti.
Selaimeesi asetettu Adform-eväste poistetaan 60 päivän kuluttua. Jos kuitenkin peruutat suostumuksesi, Adform ei kerää tietoja, vaikka eväste olisi edelleen asetettu laitteellesi. Sama tietojen säilytys koskee Turvan ID-tietoa, jonka Turva jakaa Adformin kanssa evästesuostumuksellasi tai jonka Adform kerää Turvan verkkosivustoilta evästesuostumuksellasi.