Vastuullisuus13.11.2024
Kestävää ja turvallista shoppailua verkossa

Verkkokaupan tekstit: Onko sivuilla käytetty kieli sujuvaa ja ymmärrettävää vai vaikuttavatko tekstit esimerkiksi konekäännöksiltä? Epäluottamusta herättävät tekstit saattavat kieliä esimerkiksi tuoteväärennöksiä kaupittelevasta sivustosta.
Tuotteen ominaisuudet: Vastaavatko tuotteen ominaisuudet niitä olosuhteita ja käyttöä, mihin sitä olet ostamassa? Entä minkälaiset korjaus- ja huoltomahdollisuudet tuotteella on? Minkälainen takuu tuotteella on?
Tuotearvostelut: Löytyykö verkkokaupasta muiden antamia, luotettavia tuotearvosteluja tai käyttäjäkokemuksia? Entä kertovatko muut verkkoshoppailijat netissä kokemuksistaan kyseisestä verkkokaupasta?
Palautus- ja reklamaatiokäytännöt: Kuinka helppoa tuotteen palauttaminen on? Löytyykö sivustolta yrityksen osoitetiedot? Onko yhteydenotto asiakaspalveluun helppoa?
Maksaminen: Vaikuttavatko toimitusehdot ymmärrettäviltä? Onko selvää, mistä olet maksamassa: kerta- vai kestotilauksesta? Kun maksat luottokortilla, voit vaatia ongelmatilanteessa hyvitystä luottokorttiyhtiöltäsi. Jos taas maksat laskulla, et maksa tuotetta ainakaan ennen kuin olet saanut sen käsiisi.
Lähetys: Tuleeko ostoksestasi tilausvahvistus? Voitko seurata toimitusta?